Η Θεσσαλονίκη φωτίστηκε ξανά από το φως του σινεμά, με το 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου να αποδεικνύει γιατί παραμένει η καρδιά του ελληνικού και βαλκανικού κινηματογράφου. Ανάμεσα σε διεθνείς καλεσμένους, ανακαλύψεις νέων δημιουργών και αφιερώματα που γεφυρώνουν εποχές, η φετινή διοργάνωση είχε έναν αστερισμό να λάμπει πιο δυνατά: εκείνον της Ιζαμπέλ Υπέρ. Η εμβληματική Γαλλίδα ηθοποιός, με το βλέμμα που ισορροπεί ανάμεσα στην ψυχραιμία και το μυστήριο, έφερε κύρος, συναίσθημα και μια αύρα αληθινής σταρ στην πόλη. Όμως, πίσω από τα φλας, οι ελληνικές ταινίες έκλεψαν την ουσία με ιστορίες που μιλούν για τα σώματα, τις ψυχές και τις αντιφάσεις μιας χώρας που ακόμα αναζητά ρυθμό, ελπίδα και ταυτότητα. 

Η Ιζαμπέλ Υπέρ υψηλή καλεσμένη του 66ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου ήρθε στην πόλη, έδωσε συνέντευξη τύπου, masterclass, τιμήθηκε για την προσφορά της στο σινεμά και έδωσε λάμψη στη διοργάνωση. Θα ήθελε να συνεργαστεί με τον Χίτσκοκ, αλλά μάλλον δεν ήταν αρκετά ξανθιά για να παίξει στο Vertigo. Δεν έχει απωθημένα που θέλει να υλοποιήσει στο μέλλον και το “άγνωστο” ήταν πάντα αυτό που τη γοήτευε στη ζωή της. 

Το Φεστιβάλ όμως είναι κυρίως οι ταινίες του και το Φεστιβάλ Θεσσσαλονίκης δε θα πρέπει να ξεχνάμε πως είναι Φεστιβάλ ελληνικού κινηματογράφου. 

Στο “Πολύ κοριτσίστικο όνομα το Πάττυ” του Γιώργου Γεωργόπουλου βλέπουμε ένα κορίτσι να ακροβατεί ανάμεσα στον πρωταθλητισμό και την ενηλικίωση. Δύο κόσμοι συγκρούονται στο μυαλό και τη ψυχή της πρωταγωνίστριας. Οι αγώνες, οι στόχοι, η προετοιμασία, ο πρώτος έρωτας, οι πειρασμοί. Από την Ικαρία στην Αθήνα, εκεί που οι κανόνες αλλάζουν μέσα σε ένα βράδυ. “Το ψέμα φέρνει ψέμα”. Η εξαιρετική επιλογή κομματιών συνοδεύει την πλοκή. “Το Τζούντο είναι άθλημα που έχει επαφή κι η επαφή παρεξηγείται”. Μία ακόμα μεστή ερμηνεία από τον κορυφαίο Έλληνα ηθοποιό, Βαγγέλη Μουρίκη, πολύ θετική η εμφάνιση Φιλίππας Κουτούπα κι αποκάλυψη η Μορτ Κλωναράκη ως Δάφνη. Ο ρόλος του “Γιούρι” που υποδύεται ο Μουρικής ταιριάζει εξαιρετικά με την αισθητική και την ηθική του ίδιου του ηθοποιού. Ο αθλητισμός ως διέξοδος στην εποχή της τεχνολογίας και των σύγχρονων νόσων που έχουν πηγή τους την καθιστική ζωή. 

Ολόκληρη η σύγχρονη Ελλάδα απεικονίζει στο μεγάλου μήκους σκηνοθετικό ντεμπούτο της Αμέρισσας Μπάστα, “Life in a Beat”. Από τη στεγαστική κρίση που αποτελεί μείζον ζήτημα από τη Νέα Υόρκη μέχρι την Αθήνα μέχρι τις οικογενειακές που διαρρηγνύονται λόγω της επικρατούσας ανασφάλειας, του φόβου και της “φτωχοποίησης” (όχι μόνο της οικονομικής) σε όλα τα επίπεδα. Η Λένα γίνεται πρόσωπο-σύμβολο της σύγχρονης γυναίκας που πασχίζει να ζήσει με αξιοπρέπεια. “Οποιον χάσεις σου λείπει”. Αμφιβολίες- φιλία, ανάλγητη εργοδοσία-μουσική, δεν ακούμε-συγκατοίκηση. Για κάθε αρνητικό, για κάθε δηλητήριο, υπάρχει ένα αντίδοτο κι αυτό στη μεγάλη εικόνα είναι η ελπίδα κι η αγάπη. Αυτά είναι το πραγματικό ανάχωμα σε κάθε πρόβλημα κι η απάντηση σε όλα όσα μας κάνουν να νιώθουμε ευάλωτοι κι αδύναμοι. 

Μεγάλη συγκίνηση υπήρξε επίσης στην εκδήλωση – τιμητική βράβευση για τους ηθοποιούς των ελληνικών ταινιών του 60΄. Το Φεστιβάλ σε συνεργασία με τη Finos Film βράβευσε 37 εμβληματικούς ηθοποιούς που πρωταγωνίστησαν σε αξέχαστες ταινίες της δεκαετίας του ’60, για τη συνολική τους προσφορά στον κινηματογράφο και στον ελληνικό πολιτισμό. Ο πρόεδρος του ΔΣ του Φεστιβάλ, ηθοποιός Άκης Σακελλαρίου, και ο ηθοποιός Ιεροκλής Μιχαηλίδης παρουσίασαν αυτή τη βραδιά-γιορτή του ελληνικού σινεμά, παρουσία του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Φεστιβάλ, Ορέστη Ανδρεαδάκη, όπως και του εκπροσώπου της Finos Film, Στάθη Καμβασινού. 

Οι προβολές κι οι παράλληλες εκδηλώσεις συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό μέχρι και την Κυριακή από το Μακεδονικόν μέχρι το λιμάνι. 

 

 

 Ακολουθήστε το OLAFAQ στο Facebook, Bluesky και Instagram.