Η δεύτερη ανταπόκριση από το 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης βρίσκει την πόλη βυθισμένη στη μαγεία του σινεμά και τη διοργάνωση να κορυφώνει το συναίσθημα και τη σκέψη. Από τη συγκίνηση της βράβευσης του Νίνου Μικελίδη, μέχρι τις προβολές που άφησαν ανεξίτηλο αποτύπωμα, το “Ζωή σαν Σινεμά”, τους “Επιλόγους” και τη “Σιωπηλή Φίλη” το Φεστιβάλ συνεχίζει να αποδεικνύει πως παραμένει ζωντανός οργανισμός πολιτισμού, διαλόγου και συγκίνησης. Μέσα σ’ αυτή την ατμόσφαιρα, όπου το παλιό και το νέο συναντιούνται δημιουργικά η Θεσσαλονίκη μετατρέπεται για λίγες μέρες στην καρδιά του ευρωπαϊκού κινηματογράφου. 

Σε ιδιαίτερα συγκινησιακή ατμόσφαιρα το 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου βράβευσε τον Νίνο Μικελίδη για την προσφορά του στον κινηματογράφο πριν την προβολή του animation “Ζωή σαν Σινεμά” για τη ζωή του Μαρσέλ Πανιόλ. Ο Σιλβέν Σομέ (Το τρίο της ΜπελβίλΟ θαυματοποιός) παραδίδει ένα υπέροχο βιογραφικό δράμα κινουμένων σχεδίων που καταπιάνεται με τον βίο του θρυλικού θεατρικού συγγραφέα και σκηνοθέτη που αρκετοί ξέχασαν στο πέρασμα του χρόνου. Ένα animation που δεν αποκλείεται προσεχώς να μας απασχολήσει στα Βραβεία της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας. 

Η δεύτερη ευχάριστη κινηματογραφική έκπληξη έρχεται κι αυτή από την Ισλανδία. Ο λόγος για τους “Επιλόγους” του Άρι Αλεξάντερ Έργκις Μάγκνουσον. Μέσα από μία μακάβρια ματιά που δένει με χιούμορ σε ένα σχεδόν ασπρόμαυρο φόντο δομείται ένα αντίδοτο στις σύγχρονες νόσους κυριολεκτικά και μεταφορικά. Είναι δυνατόν να συζητάμε ποιος έχει την καλύτερη συλλογή φερέτρων ή αυτά να δίνονται 1+1; Από τη δύναμη των ποιημάτων των Βίκινγκς μέχρι το παρόν μία ιστορία που δε μας επιτρέπει να αποδράσουμε. Με τη δύναμη της εικόνας να μας σαγηνεύει, να μας υπνωτίζει και να μας κάνει κόμματι του “ισλανδικού τοπίου”. 

Σπουδαία κι η Ίλντιγκο Ενιέντι που βρέθηκε στη θρυλική, ανακαινισμένη αίθουσα του Ολύμπιον με τη “Σιωπηλή Φίλη”, επιβεβαιώνοντας πως η κινηματογραφική της φωνή είναι απαραίτητη στους καιρούς μας. Διαποτισμένο από την αισθητική αρτιότητα και την αισθηματική ευαισθησία που χαρακτηρίζει το σινεμά της, η Ενιέντι χτίζει ένα φιλμ ανεπαίσθητων αποχρώσεων και λεπτεπίλεπτης ομορφιάς που συλλαμβάνει το αιώνιο και το εφήμερο σαν θρόισμα των φύλλων. Σαν στιγμές στις ζωές των ανθρώπων, που μοιάζουμε καταδικασμένοι να ζήσουμε μόνο ένα μικρό φύλλο αυτού του δέντρου που είναι ο χρόνος, η ανθρωπότητα, ο ίδιος ο κόσμος μας. 

Ξεχωριστό ενδιαφέρον είχε το masterclass για την τέχνη της ενδυματολογίας στον κινηματογράφο, με τίτλο «Ντύνοντας την Ιστορία: Η τέχνη της ενδυματολογίας» που έδωσε η καταξιωμένη ενδυματολόγος Κάθριν Τζορτζ, σταθερή συνεργάτιδα σπουδαίων δημιουργών όπως ο Τζιμ Τζάρμους, ο Μπονγκ Τζουν Χο και η Λιν Ράμσεϊ, στην κατάμεστη αίθουσα Παύλος Ζάννας στο πλαίσιο του 66ου ΦΚΘ. Η Κάθριν Τζορτζ μοιράστηκε με το κοινό τις εμπειρίες της από την πλούσια διαδρομή της στον κινηματογράφο και στη μόδα, τις συνεργασίες που διαμόρφωσαν την καριέρα της, αλλά και τους τρόπους με τους οποίους το ενδυματολογικό σκέλος μιας ταινίας μετατρέπεται σε εργαλείο αφήγησης, συμβάλλοντας στη δημιουργία ολοκληρωμένων κινηματογραφικών χαρακτήρων. 

Κυκλοφόρησαν κι οι δύο εξαιρετικές εκδόσεις του Φεστιβάλ. Η έκδοση που συνοδεύει το μεγάλο αφιέρωμα του 66ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Plot Twist, Beyond the Sixth Sense εξετάζει υπό νέο πρίσμα έναν από τους κλασικότερους μηχανισμούς της αφήγησης. Ακολουθώντας μια προσέγγιση που συνομιλεί με τη forensic aesthetics, την «αισθητική της ιατροδικαστικής έρευνας», παρεισφρέει στην κινούμενη εικόνα με ερευνητική διάθεση. Εστιάζει σε λεπτομέρειες του κάδρου, ανασυνθέτει την κίνηση των ηθοποιών με γραμμικές αναπαραστάσεις, χαρτογραφεί το οπτικό πεδίο των χαρακτήρων, εξετάζει τους τρόπους με τους οποίους χτίζεται ο κόσμος. Άλλοτε σαν σε μάθημα ανατομίας, άλλοτε στον τόπο του εγκλήματος κι άλλοτε στο εργαστήριο, τα κείμενα και η εικονογράφηση του βιβλίου διανύουν την απόσταση από την έκπληξη ως την αναγνώριση. Η ειδική έκδοση του Α-καταλόγου της 66ης διοργάνωσης, συνοδευτική του αφιερώματος Fragilities της ενότητας Survey Expanded επιχειρεί διαφορετικούς ορισμούς της ευθραυστότητας στην τέχνη, στη φιλοσοφία, στην πολιτική, στον κινηματογράφο ή και στη σφαίρα της εμπειρίας. Κείμενα που αναδεικνύουν όχι μόνο τους περιορισμούς που οριοθετούν οικουμενικά την ευάλωτη ανθρώπινη φύση, αλλά και την ανθεκτικότητα της δημιουργικής σκέψης, όπως και μια εικονογράφηση που παραπέμπει στην ιαπωνική καλλιτεχνική μέθοδο επιδιόρθωσης αντικειμένων κιντσούγκι («χρυσή ένωση») περιέχονται σε ένα ξεχωριστό βιβλίο που θα αντέξει στον χρόνο. 

Από σήμερα ξεκινάει ένα διήμερο γεμάτο Ιζαμπέλ Υπέρ για το οποίο θα έχουμε πολλά κι ενδιαφέροντα στην επόμενή μας ανταπόκριση, όπως και δύο σπουδαίες ελληνικές ταινίες. 

 

 

 Ακολουθήστε το OLAFAQ στο Facebook, Bluesky και Instagram.