Ορισμένες αστυνομικές είναι μικροί καθρέφτες μιας ηθικής μάχης, όπου ο νόμος δεν έχει πάντα καθαρά πρόσωπα και οι πρωταγωνιστές του βαδίζουν πάνω σε μια αόρατη γραμμή, λεπτή σαν ψίθυρος και έτοιμη να σπάσει με το παραμικρό. Εκεί όπου το καθήκον συναντά την αμφιβολία, κι ένας ήχος του περιπολικού σκίζει το σκοτάδι έρχεται είτε η λύτρωση είτε η καταστροφή.
Οι ταινίες που ακολουθούν (από τις καλύτερες του είδους) δεν αρκούνται στη δράση. Βουτούν βαθιά σε χαρακτήρες που πάλλονται από ενοχή και ένστικτο, που τρέχουν μες στην αδρεναλίνη αλλά σκοντάφτουν πάνω στη συνείδησή τους. Είναι ιστορίες για τη λεπτή μπλε γραμμή που σπάνια λυγίζει, αλλά όταν σπάει, αφήνει πίσω της κάτι πιο δυνατό από μια απλή υπόθεση: μια κραυγή για το τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος μπροστά στο χάος.
O Άνθρωπος από τη Γαλλία / The French Connection (1971)
Μια ταινία που άλλαξε τους όρους του αστυνομικού σινεμά για πάντα. Ο Popeye Doyle του Gene Hackman είναι εμμονικός, βίαιος, ρατσιστής, κι όμως, δεν μπορείς να πάρεις τα μάτια σου από πάνω του. Με τη χειρουργική σκηνοθεσία του William Friedkin, το Τhe French Connection στήνει έναν κόσμο χωρίς βεβαιότητες, όπου ο νόμος είναι εύθραυστος και οι κακοί συχνά πιο ειλικρινείς από τους διώκτες τους. Η περιβόητη καταδίωξη μέσα στη Νέα Υόρκη πέρα από την εξαιρετική κινηματογραφική δράση, είναι μια έκρηξη αλήθειας, ένας πόλεμος ανάμεσα στο ντοκιμαντέρ και την ψευδαίσθηση. Μια ταινία που δεν σε διασκεδάζει, σε τσακίζει.
Ημέρα Εκπαίδευσης / Training Day (2001)
Ένα 24ωρο που σε πνίγει στην ιδρωμένη παράνοια της εξουσίας. Το Training Day είναι μια καυτή ανάσα στην πλάτη, ένας εφιάλτης μεταμφιεσμένος σε buddy cop περιπέτεια. Ο Denzel Washington, σε μια εμφάνιση που καίει τα ηθικά εγχειρίδια, ενσαρκώνει τον Alonzo Harris: γοητευτικός όσο και δηλητηριώδης, ένας λύκος που έχει μάθει να φυλάει το κοπάδι μόνο για να το ξεσκίζει όταν πέσει η νύχτα. Δίκαια πήρε το Όσκαρ. Απέναντί του, ο Ethan Hawke προσπαθεί να κρατήσει την ψυχή του ακέραιη, καθώς το ταξίδι στην αστυνομική κολυμβήθρα της διαφθοράς τον σπρώχνει στα όρια. Ο Antoine Fuqua σκηνοθετεί με νεύρο, αλλά είναι οι ερμηνείες και η διάχυτη απειλή που ανεβάζουν την ταινία σε κλασικό status. To Training Day δεν είναι για ήρωες και κακούς. Είναι για το πώς επιβιώνεις όταν το σύστημα δεν σε θέλει καθαρό, αλλά πειθήνιο.
Serpico (1973)
«Δουλεύω στον υπόνομο, αλλά ζω πάνω απ’ αυτόν». Αυτή η φράση του Frank Serpico συμπυκνώνει την ηθική κόλαση στην οποία ζει. Το Serpico πέρα από μια εξαιρετική βιογραφία, είναι ένα ασφυκτικό χρονικό τιμής μέσα σ’ έναν κόσμο που την έχει ξεπουλήσει. Ο Al Pacino, σε μια από τις πιο σπαρακτικές και ιδιόρρυθμες ερμηνείες του, υποδύεται έναν άνθρωπο που λέει «όχι» όταν όλοι οι άλλοι έχουν ξεπουληθεί. Και πληρώνει το τίμημα. Ο Sidney Lumet σκηνοθετεί με ρεαλισμό, ενσυναίσθηση και χωρίς ίχνος εξιδανίκευσης. O Μίκης Θεοδωράκης υπογράφει το soundtrack. Ο ήρωας δεν ανταμείβεται· απομονώνεται, καταδιώκεται, γίνεται στόχος. Όμως συνεχίζει. Αυτό είναι το ηθικό νεύρο της ταινίας: ότι η ακεραιότητα δεν είναι πόζα, είναι μαρτύριο. Και όμως, το Serpico παραμένει μια πράξη αντίστασης, ένα χρονικό ακατάλυτης αξιοπρέπειας μέσα στη βρωμιά.
Λος Άντζελες: Εμπιστευτικό / L.A. Confidential (1997)
➪ Ακολουθήστε το OLAFAQ στο Facebook, Bluesky και Instagram.
Ορισμένες αστυνομικές είναι μικροί καθρέφτες μιας ηθικής μάχης, όπου ο νόμος δεν έχει πάντα καθαρά πρόσωπα και οι πρωταγωνιστές του βαδίζουν πάνω σε μια αόρατη γραμμή, λεπτή σαν ψίθυρος και έτοιμη να σπάσει με το παραμικρό. Εκεί όπου το καθήκον συναντά την αμφιβολία, κι ένας ήχος του περιπολικού σκίζει το σκοτάδι έρχεται είτε η λύτρωση είτε η καταστροφή.
Οι ταινίες που ακολουθούν (από τις καλύτερες του είδους) δεν αρκούνται στη δράση. Βουτούν βαθιά σε χαρακτήρες που πάλλονται από ενοχή και ένστικτο, που τρέχουν μες στην αδρεναλίνη αλλά σκοντάφτουν πάνω στη συνείδησή τους. Είναι ιστορίες για τη λεπτή μπλε γραμμή που σπάνια λυγίζει, αλλά όταν σπάει, αφήνει πίσω της κάτι πιο δυνατό από μια απλή υπόθεση: μια κραυγή για το τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος μπροστά στο χάος.
O Άνθρωπος από τη Γαλλία / The French Connection (1971)
Μια ταινία που άλλαξε τους όρους του αστυνομικού σινεμά για πάντα. Ο Popeye Doyle του Gene Hackman είναι εμμονικός, βίαιος, ρατσιστής, κι όμως, δεν μπορείς να πάρεις τα μάτια σου από πάνω του. Με τη χειρουργική σκηνοθεσία του William Friedkin, το Τhe French Connection στήνει έναν κόσμο χωρίς βεβαιότητες, όπου ο νόμος είναι εύθραυστος και οι κακοί συχνά πιο ειλικρινείς από τους διώκτες τους. Η περιβόητη καταδίωξη μέσα στη Νέα Υόρκη πέρα από την εξαιρετική κινηματογραφική δράση, είναι μια έκρηξη αλήθειας, ένας πόλεμος ανάμεσα στο ντοκιμαντέρ και την ψευδαίσθηση. Μια ταινία που δεν σε διασκεδάζει, σε τσακίζει.
Ημέρα Εκπαίδευσης / Training Day (2001)
Ένα 24ωρο που σε πνίγει στην ιδρωμένη παράνοια της εξουσίας. Το Training Day είναι μια καυτή ανάσα στην πλάτη, ένας εφιάλτης μεταμφιεσμένος σε buddy cop περιπέτεια. Ο Denzel Washington, σε μια εμφάνιση που καίει τα ηθικά εγχειρίδια, ενσαρκώνει τον Alonzo Harris: γοητευτικός όσο και δηλητηριώδης, ένας λύκος που έχει μάθει να φυλάει το κοπάδι μόνο για να το ξεσκίζει όταν πέσει η νύχτα. Δίκαια πήρε το Όσκαρ. Απέναντί του, ο Ethan Hawke προσπαθεί να κρατήσει την ψυχή του ακέραιη, καθώς το ταξίδι στην αστυνομική κολυμβήθρα της διαφθοράς τον σπρώχνει στα όρια. Ο Antoine Fuqua σκηνοθετεί με νεύρο, αλλά είναι οι ερμηνείες και η διάχυτη απειλή που ανεβάζουν την ταινία σε κλασικό status. To Training Day δεν είναι για ήρωες και κακούς. Είναι για το πώς επιβιώνεις όταν το σύστημα δεν σε θέλει καθαρό, αλλά πειθήνιο.
Serpico (1973)
«Δουλεύω στον υπόνομο, αλλά ζω πάνω απ’ αυτόν». Αυτή η φράση του Frank Serpico συμπυκνώνει την ηθική κόλαση στην οποία ζει. Το Serpico πέρα από μια εξαιρετική βιογραφία, είναι ένα ασφυκτικό χρονικό τιμής μέσα σ’ έναν κόσμο που την έχει ξεπουλήσει. Ο Al Pacino, σε μια από τις πιο σπαρακτικές και ιδιόρρυθμες ερμηνείες του, υποδύεται έναν άνθρωπο που λέει «όχι» όταν όλοι οι άλλοι έχουν ξεπουληθεί. Και πληρώνει το τίμημα. Ο Sidney Lumet σκηνοθετεί με ρεαλισμό, ενσυναίσθηση και χωρίς ίχνος εξιδανίκευσης. O Μίκης Θεοδωράκης υπογράφει το soundtrack. Ο ήρωας δεν ανταμείβεται· απομονώνεται, καταδιώκεται, γίνεται στόχος. Όμως συνεχίζει. Αυτό είναι το ηθικό νεύρο της ταινίας: ότι η ακεραιότητα δεν είναι πόζα, είναι μαρτύριο. Και όμως, το Serpico παραμένει μια πράξη αντίστασης, ένα χρονικό ακατάλυτης αξιοπρέπειας μέσα στη βρωμιά.
Λος Άντζελες: Εμπιστευτικό / L.A. Confidential (1997)
➪ Ακολουθήστε το OLAFAQ στο Facebook, Bluesky και Instagram.