Η διεθνής έκθεση σύγχρονης τέχνης με τίτλο «Η αναβίωση των λίθων», με τη συμμετοχή Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών, παρουσιάζεται στο Οχυρό Συγκρότημα Τρουπάκηδων – Μούρτζινων στην Καρδαμύλη έως τις 28 Οκτωβρίου.

Η έκθεση αναπτύσσεται σε όλους τους χώρους του μεταβυζαντινού οχυρού συγκροτήματος της Καρδαμύλης, που συνιστά ένα από τα σπουδαιότερα μνημεία της μανιάτικης χερσονήσου και ένα από τα καλύτερα σωζόμενα του είδους του σε όλη τη Μάνη.

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: Μαρία Βαρελά (GR), Κωστής Βελώνης (GR), Mαρία Γεωργούλα (GR), Αναστασία Δούκα (GR), Θεόδωρος Ζαφειρόπουλος (GR), Γιώργος Καζάζης (GR), Αντώνης Κανέλλος (GR), Αλεξάνδρα Κουμαντάκη (GR), Παύλος Νικολακόπουλος (GR), Ηλίας Παπαηλιάκης (GR), Γιώργος Παπαφίγκος (GR), Χαρά Πιπερίδου (GR), Πάνος Προφήτης (GR), Αντρέας Ragnar Κασάπης (GR), Αλέξης Φιδετζής (GR), Κώστας Χριστόπουλος (GR), Στέλλα Χριστοφή (CY/GR), Joan Ayrton (BR), Μάριον Inglessi (GR), Alexandra Roussopoulos (FR/GR/SW), VASKOS (Βασίλης Νούλας – Κώστας Τζημούλης) (NY/GR).

Νέες παραγωγές δημιουργούν οι Θεόδωρος Ζαφειρόπουλος, Παύλος Νικολακόπουλος, Χαρά Πιπερίδου, Γιώργος Παπαφίγκος, Αλεξάνδρα Roussopoulos με site specific installations και in situ installations σε επιμέρους σημεία του χώρου αλληλοεπιδρώντας με την οργανική και εννοιολογική σημασία τους. Νέες γλυπτικές εγκαταστάσεις από τους Κωστή Βελώνη, Μαρία Γεωργούλα ενώ με σχέδια, prints και ζωγραφική νέων παραγωγών συμμετέχουν οι Στέλλα Χριστοφή, Κώστας Χριστόπουλος, Αντρέας Ragnar Κασάπης και Αλέξης Φιδετζής.

Τμήμα του Οχυρού.

– Πώς προέκυψε η έκθεση «Η αναβίωση των λίθων» και γιατί επιλέχτηκε ο συγκεκριμένος τίτλος;

Η Καρδαμύλη αποτελεί ένα αγαπημένο καταφύγιο προσωπικών και καλλιτεχνικών κινήτρων με την επιθυμία επιστροφής σε στιγμές μνήμης, αναστοχασμού, περιπάτων κατά την αναζήτηση μιας εμπειρίας με την επέκταση των πολιτιστικών αξιών και στην Περιφέρεια. Το λίθινο τοπίο με πλούσια ιστορία, αρχαιολογία, παραδόσεις και κοινωνικοπολιτικές αναφορές έδωσε έναυσμα στην παραγωγή της ομαδικής έκθεσης που προτείνει αφηγήματα προσωπικών μαρτυριών και γνήσιων εμπειριών του τοπίου ώστε να αναβιώσει το τοπίο και να γίνει αντιληπτό σε εμάς σήμερα. Το όραμα να δοθεί μέσω της σύγχρονης τέχνης μία νέα πνοή σε μέρη που έχουν «απολιθωθεί» υλοποιείται ως κοινή προσπάθεια με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Μεσσηνίας.

Έργο του Πάνου Προφήτη.

– Ποιες είναι οι κύριες θεματικές της έκθεσης και από ποια οπτική τις διαπραγματεύονται οι συμμετέχοντες;

Εστιάζοντας στο αρχαιολογικό Οχυρό συγκρότημα Τρουπάκηδων – Μούρτζινων, αυτόνομη πυργοκατοικία μιας πλούσιας οικογένειας της Μάνης με ενεργό ρόλο στον τόπο και στα κοινά, άρρηκτα συνδεδεμένο με ιστορικά γεγονότα, την Επανάσταση, μύθους και παραδόσεις προκαλούν μία εναρκτήρια συζήτηση προς έναν αισθητικό και εννοιολογικό διάλογο με τις σύγχρονες καλλιτεχνικές πρακτικές, αλλά και διάφορες επιστημολογικές αναφορές. Ο αρχαιολογικός «απολιθωμένος» χώρος αφυπνίζεται με την παρουσία των έργων καθώς έχει την έννοια του ζωντανού απολιθώματος που συνεχίζει να ζει μέσω μιας κινητικής ενέργειας του παρελθόντος, έστω και αν ο χρόνος υπήρξε νεκρός. Ως προέκταση στη συζήτηση, μέσα από μία ανθρωπολογική σκοπιά που συνδράμουν οι καλλιτεχνικές πρακτικές φωτίζονται οι διάφορες όψεις της μανιάτικης κουλτούρας, από τη βιο-πολιτική μέχρι τις υλικότητες του τοπίου, ο θεσμός της πατριαρχικής οικογένειας, η μνήμη και η πέτρα το κύριο χαρακτηριστικό του εδάφους.

Έργο της Αλεξάνδρας Κουμαντάκη.

– Πως επιλέχθηκαν οι εικαστικοί, οι περφόρμερς και οι θεωρητικοί που συμμετέχουν;

Μέσω μιας ερευνητικής διαδικασίας, οι συμμετέχοντες εμπλέκονται με εξαιρετικό ενδιαφέρον καθώς κάποιοι κατάγονται από την ευρύτερη περιοχή, κάποιοι συνδέονται ιδιαίτερα με τον τόπο και κυρίως οι καλλιτεχνικές τους πρακτικές καταπιάνονται με ζητήματα γύρω από τη θεματική της έκθεσης προάγοντας ένα σύγχρονο πεδίο υποκειμενικότητας. Η  ιδέα της performance στην έναρξη της έκθεσης έδωσε την κίνηση στο χτίσμα που προτίθεται να «χορέψει», όταν δύο «ζωντανά απολιθώματα» εν κινήσει προτείνουν μία νέα χορογραφία με αποδοχή στις παραδόσεις του τόπου.

Έργο της Marion Inglessi.

– Πόσο σημαντικό ρόλο παίζει στη θεματική αλλά και στην παρουσίαση η ίδια η τοποθεσία; Πώς εκτείνεται η έκθεση στον τόπο;

Η τοποθεσία και η θεματική είναι άρρηκτα συνδεδεμένες, καθώς ο τόπος έδωσε την πρόκληση για τη διεξαγωγή της συζήτησης και το όραμα της αναβίωσης του λίθινου εδάφους αποσκοπεί η παρουσία των έργων.

– Ποια είναι η μεγαλύτερη σας προσδοκία σε σχέση με την έκθεση;

Σκοπός του εγχειρήματος είναι η ανάδειξη της ενεργής σύγχρονης εικαστικής σκηνής και η σύνδεσή της με την επιστημονική έρευνα γύρω από την συγκεκριμένη θεματική με σκοπό τη διάδραση με τον τόπο ως ένα πεδίο επαναπροσδιορισμού και παραγωγής προβληματισμών σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο.

Info: «Η αναβίωση των λίθων», Οχυρό Συγκρότημα Τρουπάκηδων – Μούρτζινων στην Καρδαμύλη έως τις 28 Οκτωβρίου.