Από κοστούμια K-pop μέχρι σκηνικά και αφίσες από ταινίες και κορεάτικες δραματικές σειρές, παράλληλα με εκθέματα φωτογραφίας, γλυπτικής, μόδας, βίντεο αλλά και αντικείμενα ποπ κουλτούρας παρουσιάζονται στην έκθεση “Hallyu! The Korean Wave” του μουσείου V&A. “Hallyu” είναι ο όρος που χρησιμοποιείται για να περιγράψει την πολιτιστική απόβαση της Νοτίου Κορέας σε όλον τον κόσμο, ένα φαινόμενο που ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του 1990 από την Ασία για να επεκταθεί σε ολόκληρο τον κόσμο. Εμβαθύνοντας σε όλα τα επίπεδα του «κορεάτικου κύματος», από τον κινηματογράφο και την μουσική μέχρι την ομορφιά και την μόδα, η έκθεση περιλαμβάνει περίπου 200 αντικείμενα και ψηφιακές εκθέσεις, σε τέσσερις θεματικές ενότητες.
Η πρώτη ενότητα αναπαριστά το ιστορικό πλαίσιο μέσα από το οποίο αναδύθηκε το hallyu, την εξέλιξη της Ν. Κορέας που από μια κατεστραμμένη χώρα από τον πόλεμο στα τέλη της δεκαετίας του ’50 μεταμορφώθηκε σε κορυφαία πολιτιστική δύναμη στις αρχές της δεκαετίας του 2000. Αφίσες από τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Σεούλ του 1988 εκθέτονται πλάι σε πρώιμα παραδείγματα ηλεκτρονικών gadget –όπως το πρώτο MP3 player στον κόσμο– αλλά και στο μνημειώδες γλυπτό του 1986 με τις 33 οθόνες τηλεόρασης του καλλιτέχνη Nam June Paik που θεωρείται ο «ιδρυτής της video art».
Tο Κ-drama, ο κινηματογράφος και η αξιοσημείωτη παγκόσμια επιτυχία τους είναι το θέμα της δεύτερης ενότητας. Οι αίθουσες του V&A φιλοξενούν τις εμβληματικές κόκκινες στολές των φρουρών και τις πράσινες φόρμες των διαγωνιζόμενων του δυστοπικού δράματος επιβίωσης Squid Game. Μια αναπαράσταση του φτωχικού μπάνιου του “banjiha” -του ημιυπόγειου διαμερίσματος από το βραβευμένο με Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας έργο του Bong Joon-Ho, Parasite, καθώς το grooming kit από το καθηλωτικό θρίλερ «Η Υπηρέτρια» (2016) του Park Chan-wook, υπογραμμίζουν τη σπουδαιότητα του κορεάτικου σινεμά. Επίσης, η ενότητα μας συστήνει τα webtoons – τα ψηφιακά κόμικ που αποτελούν κορεάτικη καινοτομία και σχεδιάζονται για να διαβάζονται σε smartphone και υπολογιστές.
Η επέλαση της K-Pop, αλλά και ο κρίσιμος ρόλος που διαδραματίζουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οι θαυμαστές στην αύξηση της απήχησής της είναι το θέμα της τρίτης ενότητας. Εκεί παρουσιάζονται τα αυθεντικά λαμπερά κοστούμια του γκρουπ aespa από το βίντεο του τραγουδιού Next Level και τα εμπνευσμένα από το βρετανικό πανκ ρούχα των Αteez στο Fireworks. Kαι ένα διαδραστικό dance challenge δίνει την ευκαιρία στο κοινό να δοκιμαστεί στα χορευτικά του τραγουδιού “That That” του Psy, του τραγουδιστή και ράπερ του Gangnam Style, με τις προσπάθειες του κοινού να προβάλλονται σε ένα εξελισσόμενο συλλογικό βίντεο που θα αποτελεί κομμάτι της έκθεσης.
Η έκθεση ολοκληρώνεται με την μόδα και την σαρωτική επιτυχία της Κ-beauty. Η εξέλιξη του φαινομένου Κ-beauty παρουσιάζεται μέσα από συσκευασίες καλλυντικών από τον 13ο αιώνα έως σήμερα, από περίτεχνα πορσελάνινα βάζα μέχρι τις περίφημες υφασμάτινες μάσκες προσώπου, ενώ η πορεία της σύγχρονης κορεάτικης μόδας προβάλλεται με πάνω από είκοσι δημιουργίες σχεδιαστών, που επανερμηνεύουν το hanbok, το παραδοσιακό κορεάτικο ένδυμα.
Η έκθεση “Hallyu! The Korean Wave” παρουσιάζεται στο V&A έως τις 25 Ιουνίου 2023.