Εδώ και αιώνες το ανθρώπινο σώμα παραμένει ένας ανεξάντλητος καμβάς για τους καλλιτέχνες, είτε μελετούν ανατομικά όργανα για να αποκαλύψουν βαθιά ψυχολογικά μοτίβα, είτε χρησιμοποιούν την εικόνα ενός γυμνού σώματος για να σχολιάσουν φυλετικές, κοινωνικές ή πολιτικές ανισότητες. Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή και ας δούμε γιατί και πώς μερικοί από τους πιο διάσημους ζωγράφους, γλύπτες και σύγχρονους δημιουργούς έχουν υιοθετήσει την ανατομία, όχι απλά ως τεχνικό εργαλείο, αλλά ως μέσο έκφρασης και αναστοχασμού στον κόσμο γύρω μας.

Ανατομία: Η αναγέννηση της γνώσης του ανθρώπινου σώματος

Η σχέση των καλλιτεχνών με την ανατομία ξεκινάει σοβαρά και αποτυπώνεται στην περίοδο της Αναγέννηση, όταν οι ιεράρχες της επιστήμης και του πολιτισμού άρχισαν να επιτρέπουν ανατομικές τομές ανθρώπινων σωμάτων και οι καλλιτέχνες, όπως ο Leonardo Da Vinci, άδραξαν την ευκαιρία και δημιούργησαν αριστουργήματα. Μέσω αυτοψιών και ανατομών, οι ζωγράφοι δημιουργούσαν ρεαλιστικές αναπαραστάσεις των μυών, των τενόντων και της δομής μέσα από λεπτομερή σκίτσα και σχέδια.

Στην Αρχαιότητα και τον Μεσαίωνα, οι μελέτες της ανθρώπινης ανατομίας ήταν σοβαρά περιορισμένες από θρησκευτικούς και ηθικούς περιορισμούς που δεν τους επέτρεπαν να εργαστούν με νεκρούς ανθρώπους ή να ανατέμνουν τα σώματά τους. Για το λόγο αυτό, η γνώση περιοριζόταν στην εξωτερική παρατήρηση και σε περιστασιακές παρεμβάσεις που προκλήθηκαν από τραύματα. Σίγουρα, υπήρχαν εκείνοι που τόλμησαν να παραβιάσουν τους κανόνες και να προωθήσουν την επιστήμη, ωστόσο η πρακτική τους έγινε δεκτή με δυσμένεια.

Η ριζική αλλαγή συνέβη στην εποχή της Αναγέννησης, σε σύγκριση με το μεσαιωνικό παράδειγμα, που έθετε τον Θεό και την πίστη στο κέντρο του σύμπαντος, η αναγεννησιακή σκέψη επικεντρώθηκε στους ανθρώπους ως δημιουργήματα του Θεού. Ενθαρρύνονταν οι μελέτες του φυσικού κόσμου και τα επιστημονικά πειράματα, και οι ανατομές ζώων και ανθρώπων θεωρούνταν απαραίτητες για την κοινωνία. Φυσικά, δε θεωρούνταν όλοι οι άνθρωποι κατάλληλοι για να λειτουργήσουν ως «επιστημονικά εγχειρίδια». Οι επιστήμονες πραγματοποιούσαν ανατομές μόνο στα σώματα των εκτελεσμένων εγκληματιών, ικανοποιώντας έτσι τις ανάγκες τους και παρατείνοντας την τιμωρία του πτώματος στα μάτια του κοινού.

Ωστόσο, ο ρυθμός εκτέλεσης δεν ανταποκρινόταν στις ανάγκες των γιατρών και των φοιτητών ιατρικής. Για το λόγο αυτό, οι γιατροί άρχισαν να αναζητούν νέες μεθόδους είτε για τη διατήρηση είτε για την αναπαραγωγή μερών του ανθρώπινου σώματος. Αρχικά, ανέθεταν σε καλλιτέχνες να δημιουργήσουν όργανα σαν ξύλινα γλυπτά, εμπνευσμένα από την καθολική παράδοση των γλυπτών αγίων. Ωστόσο, η υφή και το βάρος του ξύλου είχαν ελάχιστα κοινά με τα πραγματικά ανθρώπινα σώματα. Ως εναλλακτική λύση, οι καλλιτέχνες σκέφτηκαν την ιδέα να χρησιμοποιήσουν κερί που ήταν μαλακό και αντιδρούσε στην αφή.

Αυτά τα κέρινα ομοιώματα είχαν ανοιγόμενα σημεία με όργανα εσωτερικά όπως στομάχια και όργανα που μπορούσαν να αφαιρεθούν για να μελετηθούν. Παρά την αρχική τους προβλεπόμενη λειτουργία, δεν ήταν απλώς επιστημονικά αντικείμενα και οι καλλιτέχνες συχνά δημιουργούσαν όμορφα γλυπτά αντί να μελετούν απλώς εγχειρίδια. Μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις στόλιζαν σώματα με μαργαριτάρια, περούκες από ανθρώπινα μαλλιά και μπλε γυάλινα μάτια. Ίσως, αυτό ήταν απαραίτητο για να αισθητοποιηθεί έστω και εν μέρει η φρικτή ρουτίνα της ιατρικής πρακτικής.

Κατά την περίοδο του μπαρόκ, ζωγράφοι όπως ο Caravaggio δεν δίστασαν να απεικονίσουν τραυματισμένα σώματα με ωμό ρεαλισμό. Η βία, οι μάρτυρες και τα τραύματα αποκτούν υλική υπόσταση και δεν υπήρχαν μόνο ως ιδεατές μορφές, αλλά ως ακραία, συναισθηματικά φορτισμένα σώματα. Ο Rembrandt, από την πλευρά του, ζωγράφιζε εικόνες ανατομίας που αποτύπωναν όχι μόνο τη διαδικασία της τομής αλλά και την ψυχολογία των χειρουργών και των θεατών. Μέσα από αυτές τις εικόνες, το σώμα μιλάει για την επιστημονική φιλοδοξία, τον φόβο του θανάτου και την ανθρώπινη περιέργεια.

Βέβαια, δεν είναι μόνο η δυτική τέχνη που έχει χρησιμοποιήσει ανατομικά μοτίβα. Σε χώρες όπως η Κίνα και η Ιαπωνία, η απαγόρευση των νεκροτομών οδήγησε σε εναλλακτικά εκπαιδευτικά μέσα. Για παράδειγμα, εκεί χρησιμοποιούσαν ξυλόγλυπτα μοντέλα, χρησιμοποιούμενα ως εργαλεία για την εκμάθηση του βελονισμού, μια μορφή τέχνης και σώματος που συνδέει την παραδοσιακή ιατρική με την οπτική μορφή.

Φτάνοντας στον σουρεαλισμό του 20ού αιώνα, αν και βασιζόταν στις φανταστικές εικόνες που παρήγαγε το ανθρώπινο υποσυνείδητο, χρησιμοποιούσε συχνά ανατομικά μοτίβα. Για τους σουρεαλιστές, το σώμα ήταν το δοχείο του ερωτισμού, των καταπιεσμένων επιθυμιών και των τραυμάτων. Οι άνθρωποι έχουν πλήρη επίγνωση της σωματικής τους υπόστασης, αλλά συχνά επιλέγουν να την αγνοήσουν, πολύ φοβισμένοι για να υποκύψουν στην αρχέγονη φυσική πλευρά της ύπαρξής τους. Ως αποτέλεσμα, εικόνες μερών του σώματος και των ακρωτηριασμών του εμφανίζονταν συχνά στο έργο των σουρεαλιστών.

Το πιο προφανές παράδειγμα ήταν, σίγουρα, η κοντινή σκηνή ενός κοψίματος στο μάτι με ξυράφι από την ταινία “Ένας Ανδαλουσιανός Σκύλος” των Salvador Dali και Luis Buñuel. Ωστόσο, υπήρξαν και λιγότερο συγκλονιστικές περιπτώσεις, όπως τα έργα που έφτιαξε η σουρεαλιστική καλλιτέχνις Meret Oppenheim διακόσμησε γάντια με μοτίβα φλεβών και αρτηριών, παίζοντας με τις έννοιες της κάλυψης και της αποκάλυψης, του εσωτερικού και του εξωτερικού. Ο Rene Magritte πάλι παρουσίασε το μοτίβο των αιμοφόρων αγγείων και των γδαρμένων σωμάτων στο πειραματικό του έργο “Το Αίμα του Κόσμου”.

Από τον Basquiat στην Mutu

Ο διάσημος νεοεξπρεσιονιστής Jean-Michel Basquiat δεν σπούδασε ποτέ ανατομία παρόλα αυτά είχε ένα ασυνήθιστο ενδιαφέρον για αυτήν. Στην ηλικία των επτά ετών, χτυπήθηκε από αυτοκίνητο ενώ έπαιζε έξω και αναγκάστηκε να υποβληθεί σε μια σειρά από χειρουργικές επεμβάσεις, συμπεριλαμβανομένης της αφαίρεσης σπλήνας. Ενώ ο Basquiat ήταν καθηλωμένος στο κρεβάτι, η μητέρα του, η οποία υποστήριζε το ενδιαφέρον του για την τέχνη από μικρή ηλικία, του έφερε ένα αντίτυπο της Ανατομίας του Γκρέι , ενός εικονογραφημένου άτλαντα ανατομίας της βικτωριανής εποχής . Από εκείνη τη στιγμή, ο Basquiat απέκτησε εμμονή με το ανθρώπινο σώμα και με τον τρόπο που κωδικοποιούνταν στη λογοτεχνία. Στους μεταγενέστερους πίνακές του, ενσωμάτωνε μικρά σχέδια σπονδυλικής στήλης, λεκάνης και κρανίου σε μεγαλύτερες συνθέσεις, χειριζόμενος διάφορες μορφές μετάδοσης των πληροφοριών μέσα από διαφημίσεις, κινούμενα σχέδια, γκράφιτι και πολλά άλλα.

Ο σύγχρονος καλλιτέχνης Marc Quinn πάει το ανατομικό στοιχείο ένα βήμα πιο πέρα και κάθε πέντε χρόνια δημιουργεί ένα πήλινο εκμαγείο του κεφαλιού του, το γεμίζει με το δικό του αίμα, και το καταψύχει, δημιουργώντας ένα παγωμένο πορτραίτο της δικής του βιολογικής ουσίας και υπόστασης. Αυτές οι δημιουργίες από αίμα δεν είναι απλώς πορτραίτα, είναι μεταμορφωμένες πράξεις αυτοαναφοράς, μια ένωση τέχνης και επιστήμης, όπου το σώμα γίνεται πρώτη ύλη και μέσο αποτύπωσης της ζωής, του θανάτου και της ευθραυστότητας της ανθρώπινης φύσης.
Οι καλλιτέχνες δεν περιορίζονται σε ιατρικές, ψυχολογικές ή αισθητικές μελέτες του σώματος το χρησιμοποιούν ως εργαλείο κριτικής. Μέσα από τις δημιουργίες τους εξετάζουν τις σχέσεις εξουσίας, τις διαφορές φυλής και φύλου, και αμφισβητούν τον «κανονικό» ανθρώπινο τύπο που επέβαλαν τα επιστημονικά εγχειρίδια. Η ανατομία στην τέχνη, λοιπόν, δεν είναι απλά ένα θέμα. Είναι ένας βαθύς διάλογος ανάμεσα στο φυσικό και το ιδεατό, ανάμεσα στην επιστήμη και την κοινωνία, ανάμεσα στην αισθητική και την ηθική.

Η εμμονή διάσημων καλλιτεχνών με το ανθρώπινο σώμα δεν είναι τυχαία. Μέσα από ανατομικά μοντέλα, ζωγραφιές, γλυπτά ή εγκαταστάσεις, αναδεικνύουν τον άνθρωπο σε ον, σε ψυχολογικό και κοινωνικό επίπεδο. Το σώμα δεν είναι απλά θέμα είναι καμβάς για τις πιο βαθιές ιδέες μας, για τις επιθυμίες μας, φόβους, ανισότητες, πραγματικότητες και όνειρα. Αυτή η διαχρονική σχέση δείχνει πως η τέχνη και η επιστήμη βρίσκουν κοινό έδαφος στην ανατομία, και μέσα από το ανθρώπινο σώμα, οι καλλιτέχνες συνεχίζουν να εξερευνούν τι σημαίνει το να είσαι άνθρωπος.

 

 

 Ακολουθήστε το OLAFAQ στο Facebook, Bluesky και Instagram.