Είναι η πιο “πολυκατεβασμένη” εφαρμογή ride-hailing στον κόσμο μετά την Uber και ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της inDrive, Arsen Tomsky, θέλει να την κάνει ακόμα μεγαλύτερη. Από την ίδρυσή της στη Γιακούτσκ της Σιβηρίας πριν από περισσότερο από μια δεκαετία, η inDrive έχει επεκταθεί και πλέον δραστηριοποιείται σε σχεδόν 900 πόλεις στην Κεντρική Ασία, την Αφρική, τη Λατινική Αμερική και αλλού. Τώρα ο Tomsky στοχεύει να τη μετατρέψει σε μια υπερεφαρμογή που θα προσφέρει πολλαπλές υπηρεσίες, όπως διανομή φαγητού, παντοπωλείο και χρηματοοικονομικά προϊόντα. 

Σε αντίθεση με ανταγωνιστές όπως η Uber, η Lyft και η Didi, η inDrive δεν αντιστοιχίζει αυτόματα επιβάτες και οδηγούς. Αντ’ αυτού ο αλγόριθμος προτείνει τιμές στους οδηγούς που κάνουν προσφορές για επιβάτες, με βάση το σημείο εκκίνησης και τον προορισμό. Οι επιβάτες επιλέγουν ανάμεσα σε αυτές τις προσφορές και οι οδηγοί μπορούν να τις αποδεχτούν, να τις απορρίψουν ή να αντιπροτείνουν άλλη τιμή. Αυτό το μοντέλο, όπου οι άνθρωποι καθορίζουν τις τιμές είναι πιο δίκαιο και διαφανές και προσφέρει περισσότερη ελευθερία τόσο στους επιβάτες όσο και στους οδηγούς σε σχέση με τις τιμές που καθορίζονται αποκλειστικά από αλγόριθμους, σύμφωνα με τον Tomsky. Κάποιοι οδηγοί ωστόσο, έχουν παραπονεθεί ότι συχνά αναγκάζονται να αποδέχονται χαμηλότερους ναύλους. 

Η inDrive λάνσαρε πρόσφατα χρηματοοικονομικές υπηρεσίες και εισήλθε στον χώρο των ειδών παντοπωλείου στο Πακιστάν. Ο Tomsky δημιούργησε επίσης την Ayta AI, μια τεχνολογία που βοηθά άτομα με “τραυλισμό” να ακούγονται φυσικά σε βιντεοκλήσεις. Στο περιθώριο του Web Summit στο Ρίο ντε Τζανέιρο τον Απρίλιο, ο Tomsky μίλησε για τη στρατηγική του και τον ρόλο της τεχνητής νοημοσύνης στην επιχείρησή του. 

Tι κάνει το peer-to-peer μοντέλο ναύλων της inDrive μοναδικό;

Είναι ένα δίκαιο και διαφανές μοντέλο, ενώ οι ανταγωνιστές μας έχουν τεχνητά χαμηλούς ναύλους επειδή δίνουν μεγάλα μπόνους και κίνητρα στους οδηγούς, καθώς και πολλές δωρεάν διαδρομές και εκπτώσεις στους επιβάτες. Όμως χρεώνουν υψηλές προμήθειες ή αυξάνουν τις τιμές — με το λεγόμενο “surge pricing”, όταν οι ναύλοι ανεβαίνουν δύο ή και τρεις φορές. Επιπροσθέτως οι αλγόριθμοι τους δεν είναι διαφανείς. 

“Εμείς παίρνουμε μόνο περίπου 12% προμήθεια και δεν καθορίζουμε τις τιμές — τις καθορίζουν οι ίδιοι οι χρήστες, δηλαδή οι πελάτες και οι οδηγοί. Στο σύστημά μας, οι οδηγοί και οι επιβάτες βλέπουν όλες τις πληροφορίες. Οι οδηγοί βλέπουν ποια τιμή προτείνεται και μπορούν να την προσπεράσουν αν δεν τους αρέσει. Ή μπορούν να χρησιμοποιήσουν ειδικά φίλτρα: «Δεν θέλω να βλέπω υπερβολικά φθηνές διαδρομές». Έχουν πλήρη ελευθερία επιλογής. Και δεν θα έχουν καμία αρνητική συνέπεια αν την προσπεράσουν. Είναι ένα τελείως διαφορετικό συναίσθημα — σαν να είναι μικροί επιχειρηματίες”. 

Πως χρησιμοποιείται η τεχνητή νοημοσύνη (AI) στην εφαρμογή της inDrive 

Μέσα στην εφαρμογή ο αλγόριθμος λειτουργεί για να καθορίσει προτεινόμενες τιμές. Οι οδηγοί και οι επιβάτες έχουν τον τελικό λόγο για τις τιμές στις οποίες συμφωνούν, με την ελευθερία να τις αποδεχτούν ή να τις απορρίψουν. Σε κάποιες πόλεις προσφέρεται η εναλλακτική επιλογή να μην διαπραγματεύονται καθόλου, αφήνοντας τον αλγόριθμο να καθορίσει την τιμή. Είναι μια δεύτερη επιλογή, όχι η βασική. Απλώς δοκιμάζεται και στον προγραμματισμό βρίσκεται η εισαγωγή της σε ορισμένες πόλεις. 

“Η ανθρώπινη επαφή και η διαπραγμάτευση θα παραμείνουν στον πυρήνα του προϊόντος μας”.  

Για τα σχέδια επέκτασης της inDrive και τη δημιουργία ενός super-app 

Αντιλαμβανόμενοι την αδικία από τις μεγάλες εταιρείες και τα μονοπώλια σε πάρα πολλούς κλάδους, οι άνθρωποι της inDrive αποφάσισαν να μπουν στον χώρο των «dark store» (καταστήματα που υπάρχουν μόνο για την εξυπηρέτηση online παραγγελιών). Δοκιμάζεται μάλιστα ήδη στο Καζακστάν, με μια επιχείρηση που λέγεται Ryadom. 

Στόχος η δημιουργία μίας super-app. Επίσημος στόχος να επηρεαστούν θετικά τουλάχιστον 1 δισεκατομμύριο άνθρωποι έως το 2030. “Θέλουμε να δραστηριοποιηθούμε στο τελευταίο στάδιο παράδοσης προϊόντων, αλλά και στους τομείς της εκπαίδευσης και της υγειονομικής περίθαλψης. Δεν ξέρω ακόμα πώς ακριβώς θα ενσωματωθούν η υγεία και η εκπαίδευση στο super-app. Δεν θα είναι σαν τις κινεζικές super-apps. αλλά είμαι σίγουρος ότι θα βρούμε τρόπο. Σκοπεύουμε να κάνουμε πιλοτικές εφαρμογές σε επιλεγμένες αγορές”, επισημαίνει ο Tomsky. 

Για το αν η inDrive γίνεται πλέον κερδοφόρα 

Η λειτουργία της είναι λιτή — δεν υπάρχουν χιλιάδες software engineers στη Silicon Valley. Έχουν περίπου 3.000 άτομα σε 28 γραφεία σε όλο τον κόσμο. Το 2022 μετέφεραν περίπου 1.000 άτομα από τη Ρωσία λόγω του πολέμου, στην Κύπρο και το Καζακστάν. Έχουν επίσης 300–400 άτομα στο Μεξικό. Η Βραζιλία, η Κολομβία, η Ινδία, η Ινδονησία και το Πακιστάν είναι επίσης βασικά κέντρα”. 

Γιατί η δικαιοσύνη στις επιχειρήσεις έχει σημασία 

Υπάρχει μία εμμονή θα λέγαμε με το ζήτημα της δικαιοσύνης. Ο δημιουργός της βίωσε για τα καλά την αδικία στη ζωή του. Τονίζει χαρακτηριστικά: “Μπορούμε να ξεκινήσουμε από το γεγονός ότι γεννήθηκα στην πιο παγωμένη πόλη του κόσμου [Γιακούτσκ]. Μπορείς να το πεις αυτό μια μορφή κλιματικής αδικίας. Έχω τραυλισμό — αυτή είναι μια άλλη αδικία. Υπήρξε ενδοοικογενειακή βία στην οικογένειά μου και αυτό είναι μια ακόμη μορφή αδικίας. Και τώρα έχω μια πραγματική ευκαιρία να αλλάξω τα πράγματα για άλλους ανθρώπους, μέσα από την επιχείρησή μου και τη φιλανθρωπία”. 

*Με στοιχεία από το Rest Of World. 

 

 Ακολουθήστε το OLAFAQ στο Facebook, Bluesky και Instagram.