Άσχημα τα νέα για την καλή μας Google. Δεν περνάει και τις καλύτερες μέρες της, καθώς τελευταία ξεφυτρώνουν ανταγωνιστές απ’ το πουθενά, αμφισβητώντας τον θρόνο της ως η μία και μοναδική πύλη για το internet. Για του λόγου το αληθές: σύμφωνα με το Axios, το ChatGPT της OpenAI δέχεται 2,5 δισεκατομμύρια prompts την ημέρα. Ναι, την ημέρα. Μπορείς τώρα να σταματήσεις να κάνεις τα μάτια σου σαν καρτούν Tom & Jerry. Και αν πιάσουμε και την αριθμητική του δημοτικού, οι 5 τρισεκατομμύρια ετήσιες αναζητήσεις της Google βγαίνουν περίπου 13,7 δισεκατομμύρια την ημέρα.
Εντάξει, η Google παραμένει βασίλισσα, αλλά το ChatGPT δεν είναι πια “μόδα” ούτε “ατύχημα της στιγμής”. Είναι αρκετά μεγάλο για να κάνει θόρυβο. Οπότε αν η Google δεν ανησυχεί ήδη… ε, μάλλον θα έπρεπε.
Αλλά, ας αφήσουμε για λίγο τις εφαρμογές στην άκρη, και πώς κατάφεραν να εξαφανίσουν τη μανία μας με τα URL και τις μπάρες αναζήτησης. Η αλήθεια είναι πως η Google δεν έχει αντιμετωπίσει κανέναν σοβαρό αντίπαλο από τότε που καβάλησε το ψηφιακό κύμα στις αρχές των 00s και έκανε το Ιnternet δικό της.
Αλήθεια τώρα, ποιος λέει “ψάξε” πια; Το “γκούγκλαρέ το” έχει γίνει ρήμα, συνήθεια και σχεδόν αντανακλαστικό. Το “search” εμφανίζεται πού και πού, σαν ξαδερφάκι που έρχεται απροειδοποίητα, αλλά το Google έχει γίνει το default εργαλείο εύρεσης πληροφορίας. Και αυτό λέει πολλά.
Η Google έκανε το ντεμπούτο της στα τέλη του 1998 και μέσα σε λίγα μόλις χρόνια, οι πάντες τη χρησιμοποιούσαν ως ρήμα. Τόσο καθολική κυριαρχία. Τώρα όμως, ίσως ζούμε την αρχή του τέλους αυτής της μονοκρατορίας, ή έστω, ενός teaser trailer αυτού του τέλους. Αν ο διάδοχος δεν προκύψει από τις ήδη υπάρχουσες tech δυναστείες, τότε μάλλον θα είναι κάποιο από τα τεχνολογικά πειράματα που ήδη βρίσκονται εκεί έξω, χτίζοντας σιωπηλά το επόμενο Web. Και ποιος ξέρει; Ίσως σε λίγα χρόνια να λέμε “chatαγκαρέ το”.
Κυκλοφόρησε πρόσφατα ο Comet, ο browser της Perplexity AI, που δηλώνει ευθέως πως θέλει να κόψει κομμάτι από την πίτα του Chrome (και άρα, της Google). Πρόκειται για μια πολύ πρώιμη απόπειρα, που δεν έχει ακόμα αφήσει σημάδι στην κυριαρχία της Google, αλλά λειτουργεί σαν ένα μικρό preview για το πού πάει το πράγμα: η πλοήγηση στο internet με βοήθεια (ή, έστω, καθοδήγηση) από τεχνητή νοημοσύνη. Ιδού, λοιπόν, τι σημαίνει τελικά το Web 3.0: όχι τόσο blockchain, όσο AI με τιμόνι.
Πιο ανησυχητικό για τη Google όμως δεν είναι ένας browser, αλλά ο όγκος: το ChatGPT φτάνει πλέον τα 2,5 δισεκατομμύρια prompts τη μέρα, και χωρίς καν να έχει πιάσει ταβάνι. Η γενετική τεχνητή νοημοσύνη είναι ακόμα άγουρη, δεν έχει αγγίξει καν το σημείο κορεσμού στην αγορά. Κι όμως, ήδη αλλάζει τις συνήθειες.
Και δεν είναι μόνο το ChatGPT. Μπορεί να είναι το μόνο που κατάφερε να γίνει καθημερινή λέξη στο λεξιλόγιο των χρηστών από τον Νοέμβριο του 2022, αλλά το οικοσύστημα φουντώνει. Μαζί του και η Perplexity, και ο Claude από την Anthropic. Ο χάρτης αλλάζει. Η Google βλέπει για πρώτη φορά σοβαρούς διεκδικητές, και δεν έχει συνηθίσει σε κάτι τέτοιο.
Η Google προσπαθεί να κρατήσει το έδαφος της και να πιάσει (έστω και τώρα) το νήμα της τεχνολογίας που φαίνεται πως θα αντικαταστήσει, σε μεγάλο βαθμό αν όχι εντελώς, τη γνωστή μπάρα αναζήτησης. Το δικό της Gemini AI δεν είναι κακό, αλλά δύσκολα στέκεται δίπλα σε ανταγωνιστές όπως το ChatGPT και το Claude σε επίπεδο διαλόγου, ή το Perplexity όσον αφορά τις δυνατότητες αναζήτησης και τεκμηρίωσης.
Όλοι έχουμε δει προς τα πού πάει το πράγμα. Ακόμη και η Google έχει αρχίσει εδώ και αρκετές μέρες να ενσωματώνει μικρές AI περιλήψεις στα αποτελέσματα αναζήτησης, αλλά με φειδώ και σχεδόν πειραματικά. Το ερώτημα όμως δεν είναι ποιος θα φτάσει πρώτος στην πλήρως AI-βοηθούμενη πλοήγηση. Είναι ποιος θα το κάνει καλύτερα, και, όπως συχνά συμβαίνει, ποιος έχει το πιο γεμάτο πορτοφόλι.
➪Ακολουθήστε το OLAFAQ στο Facebook, Bluesky και Inst agram.
Άσχημα τα νέα για την καλή μας Google. Δεν περνάει και τις καλύτερες μέρες της, καθώς τελευταία ξεφυτρώνουν ανταγωνιστές απ’ το πουθενά, αμφισβητώντας τον θρόνο της ως η μία και μοναδική πύλη για το internet. Για του λόγου το αληθές: σύμφωνα με το Axios, το ChatGPT της OpenAI δέχεται 2,5 δισεκατομμύρια prompts την ημέρα. Ναι, την ημέρα. Μπορείς τώρα να σταματήσεις να κάνεις τα μάτια σου σαν καρτούν Tom & Jerry. Και αν πιάσουμε και την αριθμητική του δημοτικού, οι 5 τρισεκατομμύρια ετήσιες αναζητήσεις της Google βγαίνουν περίπου 13,7 δισεκατομμύρια την ημέρα.
Εντάξει, η Google παραμένει βασίλισσα, αλλά το ChatGPT δεν είναι πια “μόδα” ούτε “ατύχημα της στιγμής”. Είναι αρκετά μεγάλο για να κάνει θόρυβο. Οπότε αν η Google δεν ανησυχεί ήδη… ε, μάλλον θα έπρεπε.
Αλλά, ας αφήσουμε για λίγο τις εφαρμογές στην άκρη, και πώς κατάφεραν να εξαφανίσουν τη μανία μας με τα URL και τις μπάρες αναζήτησης. Η αλήθεια είναι πως η Google δεν έχει αντιμετωπίσει κανέναν σοβαρό αντίπαλο από τότε που καβάλησε το ψηφιακό κύμα στις αρχές των 00s και έκανε το Ιnternet δικό της.
Αλήθεια τώρα, ποιος λέει “ψάξε” πια; Το “γκούγκλαρέ το” έχει γίνει ρήμα, συνήθεια και σχεδόν αντανακλαστικό. Το “search” εμφανίζεται πού και πού, σαν ξαδερφάκι που έρχεται απροειδοποίητα, αλλά το Google έχει γίνει το default εργαλείο εύρεσης πληροφορίας. Και αυτό λέει πολλά.
Η Google έκανε το ντεμπούτο της στα τέλη του 1998 και μέσα σε λίγα μόλις χρόνια, οι πάντες τη χρησιμοποιούσαν ως ρήμα. Τόσο καθολική κυριαρχία. Τώρα όμως, ίσως ζούμε την αρχή του τέλους αυτής της μονοκρατορίας, ή έστω, ενός teaser trailer αυτού του τέλους. Αν ο διάδοχος δεν προκύψει από τις ήδη υπάρχουσες tech δυναστείες, τότε μάλλον θα είναι κάποιο από τα τεχνολογικά πειράματα που ήδη βρίσκονται εκεί έξω, χτίζοντας σιωπηλά το επόμενο Web. Και ποιος ξέρει; Ίσως σε λίγα χρόνια να λέμε “chatαγκαρέ το”.
Κυκλοφόρησε πρόσφατα ο Comet, ο browser της Perplexity AI, που δηλώνει ευθέως πως θέλει να κόψει κομμάτι από την πίτα του Chrome (και άρα, της Google). Πρόκειται για μια πολύ πρώιμη απόπειρα, που δεν έχει ακόμα αφήσει σημάδι στην κυριαρχία της Google, αλλά λειτουργεί σαν ένα μικρό preview για το πού πάει το πράγμα: η πλοήγηση στο internet με βοήθεια (ή, έστω, καθοδήγηση) από τεχνητή νοημοσύνη. Ιδού, λοιπόν, τι σημαίνει τελικά το Web 3.0: όχι τόσο blockchain, όσο AI με τιμόνι.
Πιο ανησυχητικό για τη Google όμως δεν είναι ένας browser, αλλά ο όγκος: το ChatGPT φτάνει πλέον τα 2,5 δισεκατομμύρια prompts τη μέρα, και χωρίς καν να έχει πιάσει ταβάνι. Η γενετική τεχνητή νοημοσύνη είναι ακόμα άγουρη, δεν έχει αγγίξει καν το σημείο κορεσμού στην αγορά. Κι όμως, ήδη αλλάζει τις συνήθειες.
Και δεν είναι μόνο το ChatGPT. Μπορεί να είναι το μόνο που κατάφερε να γίνει καθημερινή λέξη στο λεξιλόγιο των χρηστών από τον Νοέμβριο του 2022, αλλά το οικοσύστημα φουντώνει. Μαζί του και η Perplexity, και ο Claude από την Anthropic. Ο χάρτης αλλάζει. Η Google βλέπει για πρώτη φορά σοβαρούς διεκδικητές, και δεν έχει συνηθίσει σε κάτι τέτοιο.
Η Google προσπαθεί να κρατήσει το έδαφος της και να πιάσει (έστω και τώρα) το νήμα της τεχνολογίας που φαίνεται πως θα αντικαταστήσει, σε μεγάλο βαθμό αν όχι εντελώς, τη γνωστή μπάρα αναζήτησης. Το δικό της Gemini AI δεν είναι κακό, αλλά δύσκολα στέκεται δίπλα σε ανταγωνιστές όπως το ChatGPT και το Claude σε επίπεδο διαλόγου, ή το Perplexity όσον αφορά τις δυνατότητες αναζήτησης και τεκμηρίωσης.
Όλοι έχουμε δει προς τα πού πάει το πράγμα. Ακόμη και η Google έχει αρχίσει εδώ και αρκετές μέρες να ενσωματώνει μικρές AI περιλήψεις στα αποτελέσματα αναζήτησης, αλλά με φειδώ και σχεδόν πειραματικά. Το ερώτημα όμως δεν είναι ποιος θα φτάσει πρώτος στην πλήρως AI-βοηθούμενη πλοήγηση. Είναι ποιος θα το κάνει καλύτερα, και, όπως συχνά συμβαίνει, ποιος έχει το πιο γεμάτο πορτοφόλι.
➪Ακολουθήστε το OLAFAQ στο Facebook, Bluesky και Inst agram.