Το Χόλιγουντ δεν περιμένει να γίνουν τα «μεγάλα άλματα» της τεχνητής νοημοσύνης,τα προεξοφλεί. Για αυτό και ξεκινά από την εκπαίδευση τεχνικών στα post-production έως νέα προφίλ ειδικών AI στο σετ, η βιομηχανία του κινηματογράφου και της τηλεόρασης τρέχει με χίλια σε έναν άγνωστο προς το παρόν εργασιακό χάρτη, με στόχο να είναι έτοιμη για τις αλλαγές πριν να γίνουν αναπόφευκτες.

Η ψηφιακή επανάσταση δεν είναι πλέον υπόθεση του αύριο, για τον χώρο της παραγωγής ταινιών και τηλεοπτικών σειρών, έχει ήδη ξεκινήσει. Σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιεύματα, εκτελεστικά στελέχη του Χόλιγουντ δηλώνουν ότι «εκπαιδεύονται για θέσεις εργασίας που δεν υπάρχουν ακόμη», καθώς η επέλαση της τεχνητής νοημοσύνης οδεύει κατευθείαν στο κέντρο της δημιουργικής διαδικασίας.

Η εικόνα είναι σαφής και οι παραγωγές ήδη ενσωματώνουν εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης για pre-viz, τοποθεσίες, εφέ και άλλες δουλείες που παλαιότερα απαιτούσαν μεγάλα συνεργεία και εκτενή χρονοδιάγραμμα για να ολοκληρωθούν. Όπως αναφέρει ο Bruce Markoe της IMAX, «καταρτιζόμαστε για δουλειές που δεν έχουν ακόμη ονομαστεί», μια δήλωση που αποτυπώνει το πόσο γρήγορα εξελίσσεται το πεδίο.

Η λογική είναι απλή αλλά ριζική, όσο πιο γρήγορα προσαρμόσει η βιομηχανία τις δομές της, τόσο μικρότερος θα είναι ο κίνδυνος ότι θα βρεθεί προ εκπλήξεως όταν η τεχνητή νοημοσύνη γίνει πανταχού παρούσα. Οι ειδικοί προβλέπουν ότι τα εργαλεία αυτά θα μεταμορφώσουν το κόστος παραγωγής, τον χρόνο υλοποίησης και τις δεξιότητες που απαιτούνται.

Σε ένα περιβάλλον όπου η AI συμμετέχει ενεργά σε όλους τους τομείς όχι μόνο ως εργαλείο, αλλά ως παράγοντας δημιουργίας, οι παραδοσιακές ειδικότητες αλλάζουν. Πλέον θα χρειάζονται νέοι ρόλοι όπως ο “AI production engineer”, ο “virtual location scout”, “generative pipeline supervisor”, όλοι όροι που ως χθες ανήκαν στο χώρο των τεχνολογικών start-ups και όχι στο πλατό μιας ταινίας.

Παράλληλα, η εξειδίκευση στη μοντελοποίηση δεδομένων, τη διαχείριση αλγορίθμων και τη νομική-ηθική χρήση της τεχνητής νοημοσύνης αποκτά όλο και μεγαλύτερη αξία, ειδικά όταν η χρήση της αφορά ευαίσθητα θέματα πνευματικής ιδιοκτησίας, ψηφιακών προσώπων και παραγωγής περιεχομένου σε μεγάλη κλίμακα. Η μεγαλύτερη αλλαγή όμως δεν αφορά μόνο τις θέσεις εργασίας, αλλά αφορά τα ίδια τα οικονομικά της παραγωγής. Όπως εξηγεί ο αναλυτής Doug Shapiro, η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να «καταργήσει το κόστος δημιουργίας των bits», δηλαδή να μετατρέψει την παραγωγή υψηλής ποιότητας σε κάτι που απαιτεί μικρότερο κεφάλαιο.

Αυτό σημαίνει ότι η ανάγκη για μεγάλα στούντιο, κεφάλαια και δίκτυα διανομής, αρχίζει να γκρεμίζεται. Με όσο πιο χαμηλό κόστος παράγει κανείς, τόσο πιο ανταγωνιστικός θα γίνεται, και ταυτόχρονα, ανοίγει η πόρτα σε ανεξάρτητες παραγωγές αλλά και σε εξειδικευμένες μορφές περιεχομένου. Κάπως έτσι οι σχολές κινηματογράφου, τα studios post-production και οι τεχνικές εταιρείες έχουν αρχίσει ήδη να εισάγουν προγράμματα εκπαίδευσης για εργαζόμενους και όχι μόνο στα βασικά εργαλεία της τεχνητής νοημοσύνης, αλλά στην κατανόηση του τι σημαίνει “AI-ενισχυμένη παραγωγή”. Από masterclasses για generative workflows μέχρι σεμινάρια για νομικά και ηθικά ζητήματα, η εκπαίδευση προχωρά.

Η «ανθρώπινη» πλευρά της τεχνολογίας

Το μυαλό και το χρήμα είναι δεν αρκούν για να αγοράσεις την τεχνολογία, πρέπει να μάθεις πώς να τη χρησιμοποιείς και κυρίως πώς να την ενσωματώνεις σε μια παραγωγή που συνεχίζει να χρειάζεται ανθρώπινη δημιουργικότητα και αισθητική κρίση. Παρά τις ραγδαίες τεχνολογικές προόδους, δεν απουσιάζει η επιφύλαξη ότι πολλοί δημιουργοί και επαγγελματίες δηλώνουν πως η AI δεν μπορεί -όχι ακόμη τουλάχιστον- να δημιουργήσει το σύνολο της αφήγησης μιας ταινίας, να νιώσει ή να εξαγάγει την ανθρώπινη εμπειρία αυτό προς το παρόν είναι κάτι που παραμένει αποκλειστικό προνόμιο του ανθρώπου.

Η αλήθεια είναι ότι η εκπαίδευση που σήμερα πραγματοποιείται έχει διπλό στόχο, από τη μία, να εξασφαλίσει ότι το προσωπικό της παραγωγής θα έχει τις δεξιότητες του αύριο. Από την άλλη, να διασφαλίσει ότι η δημιουργική βιομηχανία εξακολουθεί να λειτουργεί με βάση την ανθρώπινη εμπειρία και όχι μόνο κώδικα. Για το τεχνικό κομμάτι όπως είναι οι εικονολήπτες, οι μοντέρ, αλλά και τους παραγωγούς και σεναριογράφους, αυτό σημαίνει ότι οι απαιτήσεις αλλάζουν. Δεν αρκεί να γνωρίζεις τα τεχνικά εργαλεία απαιτείται εμπειρία στον χειρισμό μέσων που θα ενσωματώνουν την τεχνητή νοημοσύνη, δυνατότητα συνεργασίας με data scientists, και κατανόηση μεταβαλλόμενων ρόλων καθώς πολλές από τις υφιστάμενες ειδικότητες θα μεταμορφωθούν.

Η εκπαίδευση σήμερα στο Χόλιγουντ δεν ανανεώνει τις δεξιότητες των επαγγελματιών, προετοιμάζει για ένα μέλλον που ήδη χτίζεται. Με τεχνολογίες AI να μετασχηματίζουν την παραγωγή, τη διανομή και το ίδιο το περιεχόμενο, η βιομηχανία επενδύει σε νέες δεξιότητες, νέους ρόλους και νέους τρόπους σκέψης.Η πιο κρίσιμη συνειδητοποίηση είναι η εξής, το μέλλον των media δεν θα είναι μόνο για αυτούς που μαθαίνουν την τεχνολογία, αλλά για αυτούς που μπορούν να συνδυάσουν την τεχνολογία με την ανθρώπινη δημιουργία.

 

 Ακολουθήστε το OLAFAQ στο Facebook, Bluesky και Instagram.